Saturday, December 21, 2013

Papadom 2

Dulu, aku menonton filem Papadom sebab Liyana Jasmay. Tapi sebenarnya, filem tu memang best. Tak silap aku masa tu tahun 2009. Sekarang keluar pulak sambungan, Papadom 2. Awal-awal lagi aku plan nak tengok. Tapi tak tahu bila masa nak pergi tengok. Bila ada masa free, nak buat benda lain pulak. 

Hari ni aku pergi wedding anak sepupu aku di Gombak. Lepas makan dan borak-borak, aku minta diri sebab aku tengok awan dah mula mendung, aku malas nak stay lama-lama kat majlis tu, lebih-lebih lagi tak ramai sedara mara yang aku jumpa. Yang ada pon sibuk tanya bila turn aku. Kang kalau hujan, dah stuck dekat majlis tu nanti.

Memandangkan dari MRR2 jem hala ke KL, aku ikut kepong, awan pulak makin mendung, aku terus singgah the curve,  bagi hujan lepas dulu. Makanya, dapatlah aku pergi tengok cerita Papadom 2. Panjang pulak kronologi kau nak pergi tengok movie ek.

Filem ni macam yang dulu juga, dia bagi je, tak ada yang mellow mellow. Tak bosan. Liyana jasmay dan Afdlin masih kuat dengan watak diorang dari filem pertama. Cuma, aku tertanya dengan watak Shasha (Scha Alyahya), macam tergantung je, lepas kena sound tepek dengan Saadom, terus senyap, tak keluar-keluar dah.

Mungkin cerita ni ada menempelak pihak-pihak tertentu. Tapi aku tak tahu siapa dan aku tak paham apa maksudnya. Tapi aku masih lagi faham cerita ni. Mesej yang aku dapat dalam filem ni, salah satunya ialah melepaskan dengan redha tentang sesuatu yang dah tak jadi milik kita atau yang akan pergi tinggalkan kita. Kita kena terima dan teruskan hidup dengan memberi peluang untuk apa sahaja sekeliling kita menyertai hidup kita.

Memang susah nak melepaskan sesuatu yang kita sayang. Sesuatu yang kita dah serahkan segala keringat. Sesuatu yang kita sudah korbankan hidup kita untuknya. Tapi untuk menjadi lebih baik atau mendapatkan yang lebih baik, mungkin melepaskannya adalah sesuatu yang terbaik. Memang itulah resmi hidup. Macam biasa aku katakan dulu, just live with it, i should know..

1 comment:

IbuUmaR said...

Hai mok..lama aku x singgah blog ko ni..selamat tahun baru